dinsdag 17 maart 2015

Sewing for mom

* For English scroll down * 

Al tijden lag dit stofje op de denkbeeldige 'nog wat mee te doen' stapel. Het bleef maar liggen, omdat het een lastige stof is om mee te naaien: het is glibberig, stretch en dun. Eigenlijk durfde ik er dus niets van te maken.

Maar het moest er ooit van komen. Het stofje was al geselecteerd om iets voor mijn moeder van te naaien. Omdat je alles ziet in deze stof, heb ik gekozen voor een wijd vallend model. De hals en de mouwen heb ik op verschillende manieren afgewerkt. De mouwen door de stof te verstevigen met vliesofix. De hals door naadband mee te naaien in het beleg en het beleg als een biaisband naar binnen te vouwen. Beide afwerkingen krijgen niet de schoonheidsprijs, maar het ziet er beter uit dan ik had gedacht. Ondanks de pas sessie van te voren, valt de hals toch iets te wijd. 

Maar heel belangrijk: mijn moeder is er blij mee! (Maar volgens mij komt dat met name doordat ze iets aan heeft wat haar dochter heeft gemaakt...)

For a year this fabric was in my closet. I did not dare to use is because is a difficult fabric: stretch, slippery and thin. But now was the time to make something out of it for my mother. I used a pattern with a wide model, because you can see everthing with this fabric. 

Finishing the sleeves and neck in a nice way, was difficult. I used two different ways: facing with vliesofix by the sleeves and shapingtape (or maybe is the correct word: seam band) for the neckline. I sewed the facing in the neckline like biaisband. Both was are not optimal, but is better than I thought it would be. The neckline is al little bit too wide, even though my mother fitted the top before sewing.

But the most important is: my mother is happy with it (but that can also be due to te fact that this is the first thing I have sewed for her..) 
Happy mom!

De voorkant van de wijdvallende top | front of the top
Rond de middel zit elastiek zodat de top lichtjes bloezend valt | An elastic waistband in the middle gives blousing
De acherkant van de top | back of the top
Afwerking van de mouwen met gebruik van vliesofix | Finishing of the sleeves
De binnenzijde van de mouwen | The inside of the sleeves with the facing
Afwerking binnenzijde van de hals. Door de gladde stof is het lastig te naaien. | Finishing of the neckline, due to the slippery fabric, it is not so smooth.
Pattern: Knipmode, maart 2014, model 106
Fabric:Jan Sikkes


2 opmerkingen:

  1. Ik vind hem toch juist wel heel goes afgewerkt! Ik maakte laatst ook iets voor mijn moeder met glibber stof en daar plooide ik de stof niet eens dubbel zoals jij hier deed, gewoon 1 keer omvouwen en vastnaaien ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is de binnenkant, niemand ziet het... Maar jij weet het! Wel fijn dat je het laat zien, ik worstel ook met die hals, ben ik niet de enige gelukkig! Hoe dan ook, erg mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen