maandag 23 maart 2015

Sewing for nephew

* For English scroll down *  

Mijn broer vroeg of ik een leuke lente trui voor mijn neefje (2 jaar) wilde maken. Ik ben mijn kast ingedoken en kwam erachter dat ik nog een lapje stof over had van een lichte dunne jersey, waarvan ik eerder een broek en overslagvest heb gemaakt. Omdat de stof niet heel mannelijk is, ben ik op zoek gegaan naar een patroon van een stoere trui. Deze vond ik in de b*inspired van afgelopen winter. 

My brother asked me to make a sweater for my nephew (two years old). After looking in my fabric closet, I found out that I had some fabric left that was just right for this project. I used this fabric before for a harem pants and vest. Because the fabric is not very masculine, I looked for a tough pattern and used the pattern of b * inspired from last winter.

De elleboogstukken maakte ik van rode katoen. Deze heb ik eerst met vliesofix vast gestreken en daarna met een zigzagsteek aan de mouw gestikt.

The elbow patches are made of red cotton. I fixed it with vliesofix and a zigzag stitch.

Achteraf gezien, had ik liever een spijkerstof gebruikt voor de elleboogstukken, dan was het geheel net wat stoerder geworden.

In retrospect, I would rather use a denim for the elbows, because that give a tougher look.

Deze keer ben ik trots op de afwerking: alle naden lopen netjes in elkaar over!

I am really proud of the finshing of the sweater: the seams connect neatly into each other!

Omdat ik zin had om nog meer te maken, heb ik ook een relaxte broek van sweatstof voor mijn neefje gemaakt. Als basis gebruikte ik een patroon uit de Knippie, die ik zelf heb aangepast.

De koortjes heb ik afgewerkt met krimpkous. Het stukje krimpkous schuif je om het koortje heen en daarna verwarm je het met een aansteker. Het stukje krimpkous krimpt en vouwt zicht netjes om het koordje heen. Je kan krimpkous kopen bij oa bouwmarkten of bij een ijzerwaren winkel .

I also made a pair of sweatpants. I used a pattern of Knippie and made alterations in the frontpanel. I used heat shrink for finishing the strings. You can buy this at a  DIY store.





Pattern/patroon: b*inspired by poppy, edition 3 winter 2014, model B1454
Fabric/stof:Stof Studio Schiedam (lichte stof), stoffenbeurs (zwarte sweat)

7 opmerkingen:

  1. Jij bent duidelijk perfectionist! Krimpkous dus, op naar de bouwmarkt. Echt heel mooi gemaakt. Welke knippie gebruikte je? Ik heb ook nog een opdracht voor joggingbroeken voor neefjes liggen, namelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb model 5 uit Knippie 4-2014 gebruikt. Het kruis heb ik wat verlaard voor een baggyour effect.

      Verwijderen
  2. Wat een leuke trui. Ik vind het rode juist wel leuk.
    Ik maakte laatst ook een paar joggingbroekjes voor mijn zoon, maar de oogjes lieten na een tijdje los. Ik zie dat jij stevigere oogjes gebruikte, dus voor volgende keer ga ik op zoek. Handige tip met de krimpkous!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Nou als je goed kijkt zie je dat 1 nesteloog omgekeerd is... Ik had het oogje niet goed vastgeslagen, waardoor deze weer los kwam :s. Omdat de broek al af was, kon ik een nieuw oogje alleen nog maar opgekeerd bevestigen.... En altijd de stof verstevigen, dan blijven de oogjes veel beter zitten!

      Verwijderen
  3. Mooi setje! Rood is ook wel lekker stoer, hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super mooi en weer wat geleerd! Inderdaad op naar de bouwmarkt voor krimpkous.

    BeantwoordenVerwijderen